sunnuntai 30. lokakuuta 2016

Viikko 8: Suurien juhlien tunnelmaa!

Toisella harkkaviikolla neurologian osastolla päästiin todistamaan kiinalaisten tehokkuutta, jos siihen vaan on tarvetta. Osastolle oli tulossa jonkin sortin isommat pomot tarkastamaan että kaikki on ihan ok ja sen kyllä huomasi toiminnasta! Käytävät siistiytyivät, potilailta alettiin leikata kynsiä ja pestä käsiä, unohtuneet nimikirjoitukset haalittiin potilaspapereihin. Meidänkään ei annettu oleskella nurse stationilla kun tekemisen puute iski vaan "piilouduimme" opiskelijan kanssa juttelemaan potilashuoneisiin. Huoh! :D

Aamurapsalla


Onneksemme pääsimme taas lääkärien matkaan ja tutustumaan NICU-osastoon, eli neuron teho-osastolle. Lääkärit kierrättivät meitä jälleen kerran innokkaasti potilaiden luona ja kertoivat minkä takia he olivat täällä ja mitä operaatioita heille oli tehty. Päästinpä jopa kokeilemaan ja vertailemaan pään osaa, josta oli poistettu kallon palanen pään sisäistä painetta helpottamaan. Alan myös pikkuhiljaa uskoa että neurologiaan erikoistuneet ihmiset ovat vähän omansamoisia tapauksia, meille nämä lääkärit näyttivät innoissaan kuvia erilaisista neurologisista toimenpiteistä ja leikkauksista.Nähtiin myös kuva potilaasta joka oli tippunut kolmannesta kerroksesta lyöden päänsä asfalttiin niin että aivot moikkailivat toisen silmän paikalta. Iuuuu... :D

Potilaskansioita


Käytiin myös tutustumassa Neurologian päivystykseen, joka oli myöskin ihan JÄÄTÄVÄN kokoinen ja täynnä ihmisiä. Koska Kiinassa ei ole käytössä terveyskeskuksia kuten meillä suomessa, potilaat voivat tulla itse sairaalaan jos tuntevat tarvitsevansa sairaalahoitoa ja tästä syystä sairaalat ovat todella ruuhkaisia! Teholla oli yksi huone pelkästään hoitoa tai operaatiota odottavia potilaita varten. Tässä huoneessa sänkypaikkoja oli n.30-40, riippuen kuinka tiivisti potilaat pakkaantuivat. Lääkäri kuitenkin kertoi että harmillisen usein tämä huone oli monille se paikka jonne monet tulevat vain kuolemaan..

Käytiin tällä viikolla tutustumassa Kiinalaisen lääketieteen museoon, jossa oli esitelty vanhoja akupunktioneuloja, kuppaukseen käytettyjä sarvia sekä paljon erilaisia yrttejä. Itse en kuitenkaan mikän museo ihminen ole niin jäi vähän vähemmälle syvempi tutustuminen aiheeseen :D 



Perjantaina meidän koululla järjestettiin urheilukisat. Meiltä kerättiin jo useampi viikko sitten lista mihin lajiin haluaisimme osallistua. Itse lupauduin juoksemaan 4x100m viestissä. Ja ihan niinkuin kunnon urheilijat konsonaan oltiin valmistauduttu kisoihin Lindan kanssa ihan viimeisen päälle... eli herättiin 10 minuuttia aiemmin: "nyt nukuttiin vähän pommiin!" :D Mutta ei meillä kuitenkaan huonosti mennyt! Melkein joka lajissa taidettiin päästä palkintosijoille ja meidän juoksutiimi nappasi voiton, jeij!

Sports meet:in avajaisista

Juhlallisesti myös Kiinan lippu nostettiin salkoon


Lauantaina käytiin vähän seikkailemassa Moganshan roadilla, mikä on tunettu nykytaiteen katu. Melkein koko kadun pätkä olikin täynnä erilaisia grafitteja, mutta pikkuisille sisäkaduille mentäessä löytyi myös erilaisia taidemuseoita ja -näyttelyjä.




Myöhemmin illalla lähdettiin sitten koko Norja-Suomi edustuksella juhlistamaan halloweenia ja suunnattiin ensiksi Hotpot-ravintolaan. Hotpot on täällä tosi suosittu ravintolaruokailu muoto, missä pöytäporukka tilaa ensin haluamansa määrän lihaa, kalaa, kasviksia, sieniä yms.. jonka jälkeen keskelle pöytää tuodaan pata porisemaan ja ruoka valmistetaan itse ja jaetaan koko porukan kanssa. Tosi hauskaa ja hyvää, mutta meidän 13 hengen porukalle olis varmaan pitänyt olla useampi pata porisemassa.. :D Tän jälkeen lähettiin vähän enempi tai vähempi Shanghain yötä katselemaan.



Why so serious?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti