sunnuntai 4. syyskuuta 2016

Ni hao Shanghai!

Keväällä tarjoutui mahdollisuus lähteä Centria ammattikorkeakoulun China programin kautta suorittamaan opiskelijavaihtoa Shanghai University of Medicine & Health sciences yhteistyökouluun. Kiina kuulosti juuri sellaiselta "eksoottiselta" paikalta jossa en tulisi varmasti muuten koskaan käyneeksi, joten hetken mietittyä pistin hakupaperit menemään. Kesäkuun puolessa myönteinen päätös vaihtoon lähdöstä tuli ja lähtövalmistelut alkoivat. Centria hoiti meidän puolestamme lähestulkoon kaikki mm. majoituksen, joten meille jäi vain hoidettavaksi lentolippujen osto sekä viisumin hankkiminen.

Jottei matkaan lähteminen olisi tuntunut kuitenkaan liian helpolta, ensimmäinen viisumini oli täysin vääränlainen. Myönnetyn viisumin matkan tarkoitukseksi oli merkitty opiskelun sijaan busines ja maassa oloaika oli kolmen kuukauden sijaan vain 30 päivää. Noh, matkatoimisto jonka kautta hankin viisumin hoiti asian onneksi nopeasti kuntoon ja pari viikkoa ennen lähtöä oikea viisumikin saapui jeij!

Viimein oikea viisumi saapui! 


Meille vaihtoon lähteville oli yhteinen Facebook ryhmä, josta bongasin että oltiin buukattu Lindan kanssa sama lento Shanghaihin Perjantaiksi 2.9. Sovittiin että etsitään toisemme viimeistään Kiinan päässä ja lähdetään yhdessä suuntaamaan kampukselle, kuitenkin lentokoneessa huomattiinkin istuvamme viereisillä paikoilla, mikä tuuri! Lentokoneessa saatiin täytettäväksi maahantulo- ja maasta poistumiskortit, joka tulisi esittää Shanghain lentokentällä. Lentomme saapui Shanghaihin aamulla kello 7, eli kahdelta yöllä Suomen aikaa. Shanghain lentokenttä oli melkoisen iso, mutta onneksi vielä aikaisin aamulla oli hiljaista.

Maahantulo- ja maasta poistumiskortti täytettäväksi!


Saatuamme laukut suuntasimme etsimään taksia ja ilmeisesti sen verran pihalla näytettiin olevan että infotiskillä oleva nainen huikkasi meille tarvitsisimmeko apua ja tarjoutui ystävällisesti soittamaan meille taksin. Pienen selkkauksen jälkeen nainen kertoi koulumme olevan sen verran kauempana keskustasta että taksi tulisi maksamaan 300RMB (eli noin 30€). Tiedettiin että kentältä olisi matkaa kouluumme n. 30km, joten summa ei päätä huimannut, mutta oltiin saatu ennakkovaroituksia että kyytiä tarjoavat taksikuskit voisivat koittaa huijata, joten päätettiin etsiä vielä taksitolppa ja yrittää päästä kampukselle omin avuin.

Taksikuski ei puhunut sanaakaan englantia joten annoimme vain kiinaksi kirjoitetun osoitteen ja toivoimme pääsevämme oikeaan paikkaan. Matka kampukselle kesti n. 40min ja toisin kuin olin olettanut, liikenne oli tällaiseksi suurkaupungiksi varsin rauhallista ja sujuvaa, varsinkin kun vertasin aiempia Thaimaan liikenteen kokemuksia. Kaistoja kulkee yleensä kolme kumpaankin suuntaan, joiden lisäksi molemmilla puolilla on kapeat kaistat erikseen skoottereille (jotka yleensä täällä ovat sellaisia sähkökäyttöisiä). Perille päästyä taksikuski sanoin matkamme hinnaksi vain 100RMB, eli Erika & Linda vs. Kiinan huijarit 1-0! 

Asuntolan respaan päästyämme ihmetyksemme vaan kasvoi kun vastassa oleva nainen ei puhunut myöskään sanaakaan englantia. Ollaan 24 miljoonan asukkaan kaupungissa, jonka pitäisi kansainvälistyä hurjaa vauhtia, mutta kukaan ei osaa sanaakaan englantia, ihan oikeesti? Täytettiin kaavakkeet omista henkilötiedoista ja saatiin meidän huone, joka on kuin hotellista, tosin vähän joka paikka tuntui olevan rempallaan (esimerkiksi meidän vessa ei toiminut). Sen kummemmin ei jääty huonetta ihmettelemään vaan päätettiin lähteä parin tunnin unilla tutustumaan vähän lähialueeseen.

Tavaroiden purkua ja pientä kaaosta havaittavissa :D



Meidän koulun kampusalueeseen kuuluu yhteensä 9 rakennusta, joista osa toimii opiskelijoiden asuntoloina. Alueelta löytyy koulun ruokalan lisäksi myös erillinen pieni kauppa josta saa ostettua kaikkea pientä. Vähän suurempi supermarket löytyy kadun toiselta puolelta. Alueelta löytyy myös kunnon urheilukenttä, koripallo-, sulkapallo ja tenniskentät joita saa käyttää niiden ollessa vapaana. Muuten koko alue on aidattu ja porteilla on vartijat 24/7 eli turvallista oloa luvassa! Meidän asuntolasta löytyy iso yhteinen keittiö kaikilla kiinalaisilla mukavuuksilla, kuten kaasuhellalla ja pyykinpesukoneella. Yhteisissä tiloissa löytyy myös biljardi- ja pingispöytä!

Meidän koulun päärakennus 

Kaupungilta palattuamme saimme uuden huoneen koska korjaaja tulisi ilmeisesti vasta maanantaina korjaamaan rikkinäisen vessan. Huomattiin yksi erittäin iso miinus heti oven avattuanne, sillä huone haisi niin ummehtuneelle että haju muistutti perunakellaria, Hyi! Yritettiin englannilla ja elekielellä selittää tätä respan rouvalle, ja vaihtaa huonetta, joka ei selvästikkään ymmärtänyt mitä koitettiin hänelle selittää vaan laittoi vain vessaan jonkin sortin ilmanvaihdon päälle ja toivotteli hyvät illan jatkot. Oltiin kuitenkin niin väsyneitä aikaerosta ja lentomatkasta että päätettiin nukkua yön yli ja jatkaa taistelua seuraavana aamuna.







Virkeänä 16 tunnin yöunien jälkeen oltiin valmiina uuteen päivään! Meidän tuuriksemme huomasimme että nykyisessä huoneessamme ei myöskään toiminut suihku. Noh pari tuntia korjaajaa odottaessamme saimme kuitenkin WiFin toimimaan. Ennen lähtöä meitä kehoitettiin hankkimaan jonkin sortin VPN puhelimeen ja tietokoneeseen, sillä Facebook, Google, instagram etc. ovat kiellettyjä kiinassa. Todettiin hyvin nooeasti että kaikki ennalta kehutut ja suositellut VPN-sovellukset eivät toimineetkaan eikä ollut ihan helppo nakki ladata enää sovelluksia Kiinan maaperällä, niin meidän tuuria! 

 Meille kerrottiin että maanantaina olisi infotilaisuus paikallisille opiskelijoille, jotka olisivat lähdössä keväällä vaihtoon Suomeen, johon meidän toivottiin osallistuvan. Maanantaina saapuisivat myös loput meidän suomalaisten vaihtareiden porukasta Shanghaihin, eli eiköhän arki ala pikkuhiljaa rullaamaan:)

Parit ekaa päivää olleet siis hieman vastoin käymistä täällä Kiinan maalla mutta näin muuten voisi todeta että all good everything! Kyllä ne asiat tästä vielä selviää! :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti