Osastolla pääsimme näkemään kuinka n. 20 päivää vanhalta lapselta irroitettiin rinnasta dreeniletkut, ilman minkäänlaisia pudutuksia tai kivunlievityksiä mikä meistä oli aika hurjaa. Ollaan muutenkin kiinnitetty huomiota, että täällä Kiinassa ei näytetä paljon käytettävän mitään kivunlievitykseen. Ollaan monta kertaa yritetty eri osastoilla kysyä kivunlievytyksestä ja yleensä he osaavatkin kertoa että he kyllä käyttävät tarvittaessa kipulääkitystä, mutta harvoin kukaan osaa nimetä yhtään lääkettä eikä sitä edes löydy osastolta. Nykyinen ohjaajamme osasikin kertoa, että Kiinassa pätee vieläkin vanha ajattelutapa että kaikissa lääkkeissä on jotain "huumetta" ja siksi niiden käyttöä monet haluavatkin välttää. Etenkin lapsi potilaiden kohdalla vanhemmat kuulemmma pelkäävät että lapsi jäisi noihin kipulääkkeisiin koukkuun ja tästä syystä lasta kehotetaan vaan olemaan urhea ja reipas, kun toimenpiteitä tehdään. Aika hurjalta tuntuu kyllä, kun luulisi kivunlievityksen edesauttavan myös paranemista.
| Hoitajilla käytössä oleva VAS-mittari kipua ilmaisemaan |
Osastolla nähtiin myös Downin syndoomaa sairastava 10 kk vanha lapsi, joka oli orpo. Hänellä oli vapaaehtoinen työntekijä toimimassa vanhemman roolissa, eli käytännössä katsoen olemassa vierellä 24/7. Tämän lapsen vanhemmat siis olivat hylänneet pojan sairaalaan kuullessaan tämän olevan vammainen ja että hänellä on synnynäinen sydänvika. Onneksi lastensairaalan yhteistyökumppanit rahoittavat tämän kaltaisille orpolapsille heidän tarvitsemansa hoidon ja vapaaehtoiset työntekijät auttavat tarvittaessa. Ohjaajamme sanoikin että vanhemmilla ei ole välttämättä ollut varaa lapsen tarvitsemiin hoitoihin ja he ovat sen takia hylänneet tämän, tietäen kuitenkin että sairaalassa on maksavia tahoja jotka mahdollistavat leikkaukset ym. Niin tai näin mutta aika rankalta tuntuu silti.
Ollaan päästy Kiinalaisessa lääketieteessä opettelemaan eri akupunktio pisteitä itseltämme ja vähän kaverilta kans. Neuloja ei olla päästy pistelemään että ihan näppituntumalla ollaan menty, mutta kyllä sitä huomaa kun löytää oikean kohdan! Välillä nimittäin teki niin kipeää pelkkä sormella painaminen ettei oo tosikaan :D Jokainen akupunktio piste vaikuttaa siis eri osaan kehoa ja näitä painamalla, hieromalla tai laittamalla akupunktioneulat, voidaan lievittää erilaisia oireita kuten päänsärkyä, huimausta ja väsymystä.
Tää viikko on muuten mennyt aikalailla rennosti fiilistellen. Viimeisen viikonlopun kunniaksi käytiin laittamassa kynnet kuntoon ja käytiin vielä fiilistelemässä Shanghain vanhaa kaupunkia ja syömässä vähän sushia muutaman kiinalaisen opiskelijan kanssa. Ensi viikonloppuna sitä ollaankin ihan eri maisemissa!
| Vanhan kaupungin takaa nousevat pilvenpiirtäjät |
| Käytiin myös tsekkaamassa Kiinalainen keilaus mesta yks päivä! |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti