sunnuntai 27. marraskuuta 2016

Viikko 12: You have to be brave

Harkkaviikko aloitettiin vähän väsyneissä tunnelmissa, sillä saavuttiin aamulla takaisin Shanghaihin Huangshanista, eli suunnattiin juna-asemalta suoraan harjoitteluun kaikkien kantamusten kera. Nämä viimeiset kolme viikkoa siis olemme vain viikon ajan jokaisella osastolla, joten edessämme oli taas osaston vaihto. Tällä kertaa suunnistimme Heart centerin Chest surgery-osastolle. Potilaat tulevat tälle osastolle päivää tai paria ennen suunniteltua leikkausta, jonka jälkeen he ovat CICU:lla, ennenkuin palaavat takaisin tälle osastolle. Potilailla saattoi olla monia eri siarauksia, jonka takia leikkaus tehdään mutta yleisempiä olivat mm. sydämen eteisten välissä olevan aukon paikkaus ja erilaiset sydämen läppäviat. Potilaat olivat hyvin eri-ikäisiä, alkaen alle kuukauden vanhasta aina 12-vuotiaaseen saakka. 


Osastolla pääsimme näkemään kuinka n. 20 päivää vanhalta lapselta irroitettiin rinnasta dreeniletkut, ilman minkäänlaisia pudutuksia tai kivunlievityksiä mikä meistä oli aika hurjaa. Ollaan muutenkin kiinnitetty huomiota, että täällä Kiinassa ei näytetä paljon käytettävän mitään kivunlievitykseen. Ollaan monta kertaa yritetty eri osastoilla kysyä kivunlievytyksestä ja yleensä he osaavatkin kertoa että he kyllä käyttävät tarvittaessa kipulääkitystä, mutta harvoin kukaan osaa nimetä yhtään lääkettä eikä sitä edes löydy osastolta. Nykyinen ohjaajamme osasikin kertoa, että Kiinassa pätee vieläkin vanha ajattelutapa että kaikissa lääkkeissä on jotain "huumetta" ja siksi niiden käyttöä monet haluavatkin välttää. Etenkin lapsi potilaiden kohdalla vanhemmat kuulemmma pelkäävät että lapsi jäisi noihin kipulääkkeisiin koukkuun ja tästä syystä lasta kehotetaan vaan olemaan urhea ja reipas, kun toimenpiteitä tehdään. Aika hurjalta tuntuu kyllä, kun luulisi kivunlievityksen edesauttavan myös paranemista. 


Hoitajilla käytössä oleva VAS-mittari kipua ilmaisemaan

Osaston lääkkeet tulevat valmiiksi pakattuina mm. ruiskuissa neulat paikallaan. Lääkkeissä on QR-koodi joka luetaan erillisella laitteella joka näyttää kenelle lääke on määrätty, milloin se annetaan ym.

Osastolla törmää välillä varsin kinkkisiin eettisiin tilanteisiin, sillä kun vanhemmat osallistuvat lasten hoitoon niin tiivisti, eikä aina välttämättä ehkä luota täysin hoitajiin ja lääkäreihin, on syntynyt tilanteita jossa lapsi on salaa viety esimerkiksi tärkeisiin verikokeisiin vanhhempien tietämättä, koska he eivät ole suostuneet tähän. Joskus taas lapsipotilaalle jätetään kertomatta hänen sairaudestaan, jos vanhemmat näin haluavat.Pahimmissa tapauksissa hoitajat kuulemma voivat valehdella ettei lapsen sairaus ole vakava, joka kyllä iskee ainaki omaa eettistä ajattelua vastaan.. 

Osastolla nähtiin myös Downin syndoomaa sairastava 10 kk vanha lapsi, joka oli orpo. Hänellä oli vapaaehtoinen työntekijä toimimassa vanhemman roolissa, eli käytännössä katsoen olemassa vierellä 24/7. Tämän lapsen vanhemmat siis olivat hylänneet pojan sairaalaan kuullessaan tämän olevan vammainen ja että hänellä on synnynäinen sydänvika. Onneksi lastensairaalan yhteistyökumppanit rahoittavat tämän kaltaisille orpolapsille heidän tarvitsemansa hoidon ja vapaaehtoiset työntekijät auttavat tarvittaessa. Ohjaajamme sanoikin että vanhemmilla ei ole välttämättä ollut varaa lapsen tarvitsemiin hoitoihin ja he ovat sen takia hylänneet tämän, tietäen kuitenkin että sairaalassa on maksavia tahoja jotka mahdollistavat leikkaukset ym. Niin tai näin mutta aika rankalta tuntuu silti. 

Ollaan päästy Kiinalaisessa lääketieteessä opettelemaan eri akupunktio pisteitä itseltämme ja vähän kaverilta kans. Neuloja ei olla päästy pistelemään että ihan näppituntumalla ollaan menty, mutta kyllä sitä huomaa kun löytää oikean kohdan! Välillä nimittäin teki niin kipeää pelkkä sormella painaminen ettei oo tosikaan :D Jokainen akupunktio piste vaikuttaa siis eri osaan kehoa ja näitä painamalla, hieromalla tai laittamalla akupunktioneulat, voidaan lievittää erilaisia oireita kuten päänsärkyä, huimausta ja väsymystä. 

Tää viikko on muuten mennyt aikalailla rennosti fiilistellen. Viimeisen viikonlopun kunniaksi käytiin laittamassa kynnet kuntoon ja käytiin vielä fiilistelemässä Shanghain vanhaa kaupunkia ja syömässä vähän sushia muutaman kiinalaisen opiskelijan kanssa. Ensi viikonloppuna sitä ollaankin ihan eri maisemissa!



Vanhan kaupungin takaa nousevat pilvenpiirtäjät


Käytiin myös tsekkaamassa Kiinalainen keilaus mesta yks päivä!


 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti