Ja niinkuin olimme jo aiemmin todenneet, täällä taksikuskit eivät puhu sanaakaan englantia ja tällä kertaa ei meinannut riittää myöskään hotellimme nimi ja osoite taksikuskille. Onneksi pienen selvittelyn ja apujen kyselyn jälkeen taksikuskit suostuivat ottamaan midät kyytiin! Taksi jätti meidät hotellin osoitteen perusteella kadunvarteen jossa hotellia ei edes näkynyt. Tästä seurasi melkein puolitoistatuntia haahuilua laukkujen kanssa välillä epätoivoisesti paikallisilta tietä kysyen. Oi google maps kuinka oltaisiinkaan tarvittu sinua! :D Lopulta eräs ystävällinen paikallinen lupautui näyttämään meille hotellin sijainnin ja saattoi meidät jopa iihan respan tiskille saakka. Hotelli ei koovin hääppöinen ollut, mutta mitään luksusta ei kyllä odotettukaan maksaessamme 30€ yöstä kolmen hengen huoneista.
Kysyttiin hotellin respasta ohjeita kuinka päästäisiin huomenna helpoiten suuntaamaan Kiinan muurille ja saimme ohjeeksi lähteä matkaan ajoissa, ettei ruuhkaa olisi. Sovimme siis starttaavamme kello kuusi aamulla, sillä matkustamiseen menisi useampi tunti. Päätettiin aikaisesta herätyksestä huolimatta vielä Lindan ja Ksenian kanssa suunata metrolla keskustaan Pekingin kuuluisille iltatoreille! Myyntikojut mutkittelivat kapeilla kujilla ja tarjosivat toinen toistaan erikoisempia ruokia, koriste-esineitä, matkamuistoja, silkkituotteita.. Ja koska kerran sitä vaan kiinaan päästään herkkuja maistamaan niin päätettiin Ksenian kanssa maistaa jotain eksoottista. Jätettiin kuitenkin mm. elävänä tikussa rimpuilevat skorpionit välistä ja maistettiin mustekalan lonkeroa, eikä ollut paha ollenkaan! :D
Maanantai aamun valjetessa lähdettiin suuntaamaan reissun yhdestä kohokohdista, Kiinan muurille. Matkattiin ensin metrolla bussiasemalle, josta matka muurille kesti noin 2 tuntia. Ja vaikka lähdettiin liikkeelle jo hyvissä ajoin, oli ihmisiä liikkeellä jo hurja määrä! Tästä syystä muurilla liikkuminen oli välillä melkoisen hidasta. Mutta olihan noi maisemat ihan älyttömän upeet!
| Uimastadionin valaistut seinät |
Tiistaina meillä oli tarkoituksena suunnata kiellettyyn kaupunkiin ja tosiaan jäi tällä kertaa vain haaveksi. Perillä ihmeteltiin miksi yksikään lipunmyynti piste ei ollut auki, no selvisikin että sen päivän kaikki 8 000 lippua oli loppuunmyty joten jouduttiin harmiksemme vain kiertelemään ulkopuolella.
Mieli oli hetken aikaa yhtä synkkä kuin ilma sinä päivänä, kun suunnitelmat menivätkin vähän pieleen. Keksittiin nopeasti kuitenkin plan B ja suunnattiin kesäpalatsiin, jossa oli erilaisia puutarha-alueita, temppeleitä ja ahh sitä kaivattua rauhaa. Ensimmäistä kertaa reissun aikana tuntui että päästiin tosissaan rauhoittumaan kaupungin vilinästä.
Keskiviikkona kerettiin vielä aamusta suunnata taivaan temppeliin ennen kotimatkan alkua. Temppelin puistoissa vallitsi rento tunnelma, osa jumppasi toiset pelasivat footbagia ja vanhemmat ihmisiet olivat kokoontuneet pelaamaan yhdessä korttia.
Loppu lomaviikolla kerettiin käydä vielä saamassa annos kulttuuria Jade Budhan temppelistä, joka taitaa olla yksi kiinan vanhimmista temppeleistä.
Suomitytöt oli myös järkänny perjantaiksi yllärinä mulle vähän ohjelmaa synttäreitten kunniaksi, josta ekana suunnattiin mani- ja pedikyyriin, sen jälkeen syömään ja vielä synttärikahville ja kakulle! Kampuksella pojat tekas vielä banaaniletun ja norjan tytötkin muisti pienellä lahjalla! Nää tyypit on vaan niiiin huippuja! <3
Nyt sitten virkeänä loman jäljiltä pitäis palata takaisin arkeen!:)






Ei kommentteja:
Lähetä kommentti