![]() |
| Omainen opettelee sidoksen vaihtamista sairaanhoitajan opastuksella |
Kiinassa ei pahemmin hoidossa yksityisyyttä tunneta, sillä hoitohuoneessa saattaa olla helposti kolmekin eri potilasta samaan aikaan ja joskus saatetaan ihan lunkisti jäädä seuraamaan vierestä esimerkiksi ihan tuntemattoman henkilön haavanhoitoa. Kerran hoitaja myös tarkasti erään potilaan leikkaushaavan kunnon keskellä osastonkäytävää ja ympärille kerääntyi uteliaita ulkpuolisia katselemaan. Vähän taas eri meinkiä kuin meillä suomessa :D
Päästiin myös seuraamaan peritoneaalidialyysia varten asennettavan katetrin asentamista. Osastolla oli hyvin pieni operaatiohuone jossa toimenpide tehtiin. Potilas oli paikallispuudutuksessa, eli hereillä koko toimenpiteen ajan. Potilaalle ei tosin ollut asennettu mitään monitoreja eikä esimerkiksi suoniyhteyttä ollut. Tikkejä laittaessa meistä potilas näytti välillä melko kivuliaalta ja levottomalta. Potilaat saavat siis ennen toimenpidettä kipulääkettä, rauhoittavaa sekä antibioottia lihakseen pistettävänä injektiona.
Tällä viikolla saatiin taas aimoannos oppia kiinalaisia yrttejä! Opettajamme Wun kanssa kävimme läpi muutamia erilaisia yrttejä ja niiden käyttötarkoituksia. Hän antaa meille jokaiselle myös tunneilla pienet pussukat kyseistä yrttiä. En tiedä uskaltaak näitä kuitenkaan suomeen kuljettaa sen verran epäilyttävältä voi näyttää erilaiset rohdot pienissä minigrip pusseissa haha :D
Zhopun sairaalassa pääsimme tutustumaan sairaalan "yrttiapteekkiin". Tästä potilaat siis kävivät hakemassa lääkärin määrämät lääkeyrtit erilaisiin vaivoihinsa. Eräällä potilaalla oli esimerkiksi 11 erilaista yrttiä määrättynä, eli hyvin yleisestä ja kiinalaisten suosimasta hoitomuodosta on kyse. Yrtit voivat olla erilaisia kukkien eri osia, kuten juuria tai varsia, sieniä ja jopa skorpioneja ja gekkoja. Täältä mulla ei harmi vaan ole yhtään kuvaa, kun puhelin poistelee kaikki itsestään :(
![]() |
| Kiinalaisten yrttien oppikirja sekä näytteet erilaisista yrteistä |
Perjantaina meillä oli vain kiinan kielen tunnit aamupäivästä, jossa opettelimme yhden tärkeimmän lauseen kiinassa: tai qui le=se on liian kallis! :D Tällä opilla päätimmekin suunnata taas kopiomarketeille tinkimään!
Kiinassa vietetään 1.10 Kiinan kansallispäivää, jota juhlitaan erilaisilla musiikiesityksillä, sotilas pareeteilla ja ilotulituksin. Tämän jälkeen alkaa 7 päivän kestävä loma, eli kultainen viikko. Tämän vuoksi myös meidän koulumme oppilaat lähtivät aamupäivän aikana matkalaukkujen kanssa suuntaamaan kotiaan kohti. Ja tästä syystä voitte varmaan arvata kuinka paljon ihmisiä meidän metroasemalla taas oli? Jep, ihan liikaa. Kaikki tottakai halusivat päästä viettämään lomaa ja änkivät jo tupaten täysiin metroihin matkalaukkujensa kanssa. Jonotettiin jonkun aikaa ja todettiin ettei tässä ole mitään järkeä. Päätettiin että otetaan pari taksia ja suunnataan niillä keskustaan, hintaa kun ei kuitenkaan tuolle matkalle tullut kuin vähän päälle 100RMB.
Ajateltiin että iltaa kohden liikenne olisi rauhoittunut ja että ruuhkat olisivt vain lähinnä keskustaan päin olevilla linjoilla, mutta ei. Viimeisellä linjalla ei olla nähty ikinä niin paljon ihmisiä kuin nyt! Metron saapuessa alkuun ihmiset malttoivat hyvin päästää matkustajat päätepysäkille, mutta tosiaan vain alkuun. Ilmeisesti oli ennakoitu hirveää ihmisvirtausta ja metron ovet menivät välillä kiinni jolloin ihmisiä päästettiin vain vähän kerrallaan kulkemaan metroon ja sieltä ulos. No tämä ei ehkä toiminut ihan niinkuin piti, vaan ihmiset rynnivät ja tuupivat toisiaan niin että osa kaatui, osa jäi näiden ovien väliin puristuksiin ja ympäröivästä ihmismassasta ei millään päässyt pois. Kun ovet seuraavan kerran avautuivat me oltiin melkein ensimmäisenä pääsemässä metroon, eikä siinä muu auttanut kuin ottaa toisesta kiinni ja toivoa että kaikki pysytään yhdessä! Nimittäin kun ovet aukesivat ihmiset työnsivät meitä metroa kohti niin voimalla että me lähestulkoon vaan kaaduttiin jo metrossa sisällä olevien päälle kuin dominopalikat, huhh! Tästä syystä päätettiin etteii ehkä liikuta julkisilla enää lauantaina :D
Lomaviikolle oltiin jo heti alkuun suuniteltu menevämme Pekingiin ja matka meillä strattaakin sunnuntaina! Ostimme luotijunaan liput kiinalaisen oppilaan avustuksella ja ollemme kolme yötä hotellissa. Meitä on kuitenkin varoiteltu että liikenne tulee olemaan ihan tukossa ja että ihmsiä on paljon, koska ilmeisesti monet matkaavat lomalla juurikin Pekingiin. Eli hulvaton meno vain jatkuu! :D













Mielenkiintoista lukea sinun opiskelijavaihdosta. Mielenkiintoista on myös, että dialyysihoidon voi potilas tehdä itse valvotusti. Onko niin, että Suomessa dialyysihoitoa asiakas ei voi tehdä itselleen, vaan aina on hoitaja tekemässä hoidon?
VastaaPoistaSaatteko jo opiskelijana auttaa lääkkeiden osalta lääkkeiden annostelusta ja hakemisesta lääkkeenjakohuoneesta? https://www.laakintavaline.fi/sairaalat