Päivärytmit menevät jokaisella osastolla melko samalla tavalla, aamuvuoro saapuu töihin kello kahdeksan jolloin yököt antavat raportin keskellä osastoa olevalla nurse stationilla, eli taaskin kuka tahansa käytävässä oleva voi kuulla toisen potilaan tiedot.. Osastot ovat yleensä n. 40 paikkaisia ja aamuvuorossa toimii 7 sairaanhoitajaa + opiskelijat. Yleensä osaston potilaat jaetaan puoliksi hoitajien kesken. Osastolla on kuitenkin aina yksi hoitaja vastuussa lääkkeistä, eli hän toimii lääkehuoneessa sekoittamassa i.v lääkkeet valmiiksi. Yksi hoitajista taas on vastuussa kirjaamisesta, eli hän tarkastaa lääkäreiden määräykset ja tulostaa ne vielä erillisellä paperille.
Ensimmäisenä päivänä minun ja ohjaavan opiskelijan vastuulla oli happilaitteiden vaihtaminen, potilaan suuhygieeniasta huolehtiminen ja trakestomian siteiden vaihtaminen. Luulin että en yllättyisi enää mistään mitä sairaalassa tapahtuu, mutta ensimmäisen päivän jälkeen en todella tiennyt pitäisikö itkeä vai nauraa... Aluksi käteen laitetaan sellaiset mikkihiiri hanskat, siis sellaiset yli-isot mitä näkee hiusväri paketeissa, tämän jälkeen päälle puetaan vielä tehdaspuhtaat hanskat.. Mutta ehkä järkyttävintä oli ettei kukaan vaihtanut hanskoja missään vaiheessa vaan ne vaan desifioitiin käsidesillä potilaiden välillä... Pahimmassa tapauksessa saatettiin vilkaista takapuolessa olevaa painehaavaa, pistää vähän käsidesiä hanskoihin, ja eikun toisen potilaan suuta putsaamaan..
Täällä kiinassa hoitajien työ on heidän omien sanojensa mukaan hyvin kiireistä, mutta tosiasiassa heidän "kiireensä" puolittuisi jo sillä etteivät he tekisi niin paljon turhaa työtä. Esimerkiksi aamulla lähdetään kierrokselle jossa tarkistetaan potilaan ihon kunto ja kysytään nopeasti vointia, ja tässä toimenpiteessä meitä oli kerran yhteensä seitsemän hoitajaa kulkemassa potilaan luota toiselle. Tämän jälkeen sitten kuljemme petaamassa potilaiden pedit. Eikä väliä onko potilas pedissä vai ei, peitto taitellaan kuitenkin särmästi :D Ja vähän ajan päästä yksi hoitaja lähtee taas kiertämään potilailta verenpaineet ja taas myöhemmin verensokerit.. Eli kai ne hommat voi myös näinkin tehdä mutta minusta pieni looginen ajattelu voisi olla paikallaan, kyllä ne hommat varmaan saisi yhdellä kertaa tehtyä vähemmällä hoitaja määrällä. Toinen mihin kuluu todella paljon aikaa on tippapussien vaihto, koska suurin käytössä oleva pussi on 250ml ja usein käytetään 100ml pusseja. Kiinassa iltavuorossa toimii vain kaksi hoitajaa eli heidän työtaakkaansa halutaan keventää tiputtamalla lähestulkoon kaikki nesteet aamuvuoron aikana.
| Tippakärry, josta löytyy mm. kanylointivälineet |
Potilaiden kunto osastolla vaihteli aika paljon, osa oli hyvin omatoimisia leikkausta odottavia tai sieltä tulleita potilaita, kun taas osa oli tullut NICU-osastolta eli neuron teholta ja he vaativat paljon enemmän huolenpitoa.
Kiinalaisen lääketieteen tunneilla ollaan perehdytty historiaan ja mistä kiinalaisessa lääketieteessä oikein on kyse. Perusoppina on uskomus yingiin & yaniin jotka kuvastavat vastakohtia, ja luovat näin ollen tasapainon toistensa välille. Kaikki siis perustuu erilaisten asioiden pitämisestä tasapainossa, jos näin ei ole ihminen voi sairastua. Uskotaan myös että jokaisella ihmisellä on oma Qi eli jonkinlainen voima, jonka ollessa heikko ihminen ei ole tasapainossa. Qi:tä vahvistetaan liikunnalla, kuten perinteisellä tai ji:llä jota me myös harjoittelemme, terveellisellä ruokavaliolla ja elämäntavoilla.
Perjantaina saatiin taas nauttia hitokseen tuulisesta ja sateisesta päivästä kun jonkin sortin taifuunin rippeet saapuivat shanghaihin.. Ei kuitenkaan masennuttu tästä sillä oltiin jo ennakkoon ostettu liput disneylandiin joka sijaitsi meidän onneksemme tosi lähellä! Meillä oli kuusi tuntia aikaa kierrellä aluetta joka oli ihan jäätävän iso ja suoraan sanoen paikka oli niin huikeen näkönen että ylitti kyllä kaikki omat odotukset! Shanghain disneyland oli avattu vasta tämä kesänä joten päästiin nauttimaan uusimmasta teknologiasta! Vaikka sää oli sateinen oli silti porukkaa ihan mukavasti liikkeellä ja jonottamaankin jouduttiin pahimmillaan melkein tunti yhteen laitteeseen.
Vaikka paljon kerettiin nähdä paljon jäi myös näkemättä disneylandissa, mutta onneksi sentään nähtiin sulkemisaikaan esitettävä valoshow joka oli heijastettu linnaan musiikin ja ilotulitusten saattelemana! Ihan huikee!
| Linnaan heijastettiin valoilla vuorotellen eri disney-hahmoja musiikin ja ilotulitusten kera! |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti