sunnuntai 25. syyskuuta 2016

Viikko 3: Opiskelua ja akkujen latausta

Uusi viikko polkaistiin käyntiin vajaalla harjoittelupäivällä, koska meillä oli meidän ensimmäiset Kiinalaisen lääketieteen tunnit Zhoupun sairaalassa. Harkassa ei siis mitään uutta mullistavaa keretty tekemään, mutta keskusteltiin osastonhoitaja Susanin kanssa, että pääsisimme vielä tällä viikolla leikkaussaliin seuraamaan muutamaa erilaista toimenpidettä, niitä odotellessa! 

Hoitsut hommissa!


Muutamana viimepäivänä tänne saapui muista yhteistyökouluista (Kuopiosta ja Norjasta) lisää opiskelijoita, jotka olisivat myös kolme kuukautta täällä Shanghaissa ja meillä siis opinnot menevät samalla aikataululla. Suuntasimme opettajamme Chrisin kanssa Zhoupun sairaalaan, joka vei meidät erilliselle osastolle, jossa toteutettiin Kiinalaista lääketiedettä. Heti osastolle saavuttaessa voimakas suitsukkeen haju kantautui nenään eli ei voinut erehtyä ettemmekö olisi oikeassa paikassa. Tutustuimme akupunktioon, kuppaukseen ja kiinalaiseen hierontaan, joita muutama vapaaehtoinen pääsi kokeilemaan. Tämän jälkeen kävimme tutustumassa yhteen osastoon jossa käytettiin Kiinalaisia lääketieteen keinoja erilaisien sairauksien hoitoon. 

Iho kuppauksen jälkeen


Muutamiin neuloihin lisättiin tuollaiset palat, jotka sytytettiin palamaan


Tiistaina meillä oli pelkästään koulua ja aamulla suuntasimme Kiinalaisten yrttien tunnille. Opettajamme Wu oli myös vieraillut Suomessa ja esittelikin heti alkuun meille tietokoneen taustakuvanaan olevaa mäntymetsää sanoin "finnish jungle" :D Hän oli kirjoittanut myös kirjan suomalaisen kollegan kanssa, jossa oli meillä suomessa esiintyvien yrttien käyttötapoja sairauksien hoidossa. 

Kiinassa on hyvin yleistä käyttää erilaisia yrttejä osana sairauksien hoitoa, koska lääkkeet yleensä ovat kalliitta ja niistä tulevia haittavaikutuksia halutaan välttää. Ollaan törmätty myös meidän harjoittelupaikassamme jonkun verran näihin erilaisiin yrtteihin, yleensä ne ovat olleet joitakin kukkia joita juodaan teen seassa. 

Iltapäivällä meillä oli koulun takapihalla ensimmäinen Taijin tunnit.
Alkuun teimme hitaita yksinkertaisia liikesarjoja ja ajattelimme että täähän on ihan peace of cake! Noh tämän jälkeen opettajamme alkoi näyttää nopeaan tahtiin erilaisia liikesarjoja niin ajattelin et o-ouu mitähän tästä tulee.. Onneksi kävimme liikket kuitenkin ihan step by step läpi, mutta voin sanoa että ei tää ihan helppo homma ollutkaan. Meidän opettajamme oli vielä melkoisen vaativa, ja vaikkei hän osannut kunnolla englantia tiukkaan äänensävyyn huudahti aina "NO NO NO!" ja tuli korjaamaan milloin käden asentoa ja milloin jalkaa 15 astetta vasemmalle. Ja arvatkaa kuka oli eturivissä kohteena :D Mutta summasummarum, hauskaa oli ja ehkä ensi tunnilla sujuu jo paremmin! :D 

Keskiviikkona palattiin taas osastolle sorvin ääreen! Heti aamusta Susan ilmoitti että on järjestänyt meille tänään mahdollisuuden päästä seuraamaan leikkaussaliin toienpiteitä. Ensimmäinen operaatio oli stenttien laitto, joka suoritettiin paikallispuudutuksessa. Ja niinkuin muukin sairaanhoito, myös leikkauskäytänteen olivat hyvin erilaisia täällä Kiinassa kuin meillä suomen päässä. Välillä leikkaussalissa saattoi olla vain toimnepidettä hoitava lääkäri, siinä missä meillä suomessa siellä hääräisi useampi henkilö. Me seurasimme leikkausta lasin takaa, josta pääsimme myös tarkkailemaan erilaisia monitoreja. Meidän seuranamme oli useita hoitajia sekä omaisia, jotka keskustelivat leppoisasti koko toimenpiteen ajan toisilleen. Aseptiikan osalta kiinnitimme huomiota muutamiin seikkoihin, kuten että leikkaussalissa hääräävillä lääkäreillä ei ollut minkäänlaisia suusuojia tai pääsuojuksia ja toinen toimenpidettä avustava lääkäri pureskeli oikein lunkisti purkkaa koko operaation ajan. Välillä leikkaavalääkäri saattoi tulla leikkaussalista pois steriilit vaatteet päällä ja palata samoissa vaatteissa hei takaisin. 

Leikkaussali


Leikkauksen jälkeen lääkäri selitti meille hyvin yksityiskohtaissesti kuinka toimenpide oli tehty ja näytti meille tietokoneelta leikkauksen eri vaiheita. Oli oikein mukavaa kun lääkärit ottivat meidät niin hyvin huomioon ja halusivat aidosti kertoa meille mistä toimenpiteessä oli kyse.
Toinen operaatio oli tahdistimen asennus. Tässä leikkauksessa oli kuitekin aseptiikka paremmin kunnossa, kuin ensimmäisessä joten pointsit siitä! Tosin leikkaussalin ovi oli pöngätty auki joka vähän kummastutti. Muuten leikkaustoiminta oli melkoista liukuhihna työtä, hyvä että edellinen potilas kerkesi salista pois, kun uusi potilas jo saapui saliin, joten mitään erityisiä siivouksia ei leikkausten välillä tehty. 

Torstaina jouduttiinkin jo hyvästelemään meidän ihanat sydänosaston hoitajat ja potilaat, ensi viikolla olisi taas uudet kujeet! 

Vikan päivän selfie yhdessä meitä ohjanneiden hoitajien ja osastonhoitaja Susanin kanssa!
Ennen viikonlopun alkua oli edessä vielä ensimmäiset Kiinan oppitunnit! Voin kertoa että helppoa ei ollut mutta ihan hauskaa! Kiinan kielessä käytetään paljon erilaisia äänenpainoja, joka voi muuttaa sanan merkityksen kokonaan erilaiseksi. Tästä esimerkinnä sana ma voi erillaisella äänenpainolla tarkoittaa joko äitiä tai hevosta, joten kannattaa olla tarkkana tai keskustelu saa ihan uuden tarkoituksen :D 

Muuten viikonloppu vietettiin akkuja ladaten. Pelailtiin vähän korista, kokkailtiin yhdessä ja pelatiin korttia. Lauantaina kävimme Shanghain wild animal parkissa erilaisia eläimiä ihmettelemässä. Paikka oli suhteellisen iso ja siellä olikin minibusseja joiden kyytiin pääsi lisähinnasta jos tuntui että jalan ei jaksa koko puistoa kiertää. Vuokrattavana oli myös vähän erikoisen näköisiä polkupyöriä, joka meinattiin vuokrata mut jätettiin tällä kertaa välistä :D

Kuivaharjoiteltiin kuitenkin tällänen kolmen istuttva polkupyörä! :D




Pienellä lisähinnalla pääsi ratsastamaan kamelilla tai norsulla tai syöttämään erilaisia eläimiä. Heti kun näin että tällänen mahdollisuus oli kenguruaitauksessa niin pakkohan sinne oli päästä! Tästä huvista jouduimme siis pulittamaann n. 2,5€ ekstraa. 



Vaikka sunnuntaista on tullut meille jokin pahan karman päivä, sovittiin että lähdetään korjauttamaan Lindan iphone. Miun honor siis piti muutaman uilipäivän jonka jälkeen se taas lähti latautumaan ihan normaalisti, tosin kaikki valokuvat hävisivät eikä uudetkaan enää tallennu vaan katoavat lähestulkoon samointien jonnekkin bittiavaruuteen, not so nice. Oltiin siis aiemmin käyty applen liikkeessä kysymässä iphonen korjausmahdollisuutta. Ensimmäinen hinta-arvio oli 2000RMB ja "tarkemmassa" syynissä myyjä ilmoitti etteivät he voi korjata puhelinta täällä vaan se täytyy tehdä suomessa. Saatiin kuitenkin eräältä Shanghaissa asuvalta suomalaiselta erään kiinalaisen korjaajan yhteystiedot, joka voisi saada puhelimen toimimaan. Tämä ei kuitenkaan puhunut ollenkaan englantia eikä meidänkään kiinan alkeet olleet vielä sillä tasolla että kommunikointi olisi onnistunut ilman tulkkia, joten pyysimme erästä kiinalaista opiskelijaa harjoittelupaikastamme mukaamme.

Matka korjauspaikalle vei tunnin ja siellä seikkailtiin paikkaa etsien vielä puoli tuntia lisää. Korjaaja osittautui luotettavan näköiseksi tyypiksi joka ohjasi meidät isoon ostoskeskukseen, joka oli täynnä erilaisia tietokoneen ja puhelinten korjaajia. Huollon ajan me kävimme syömässä ja kiertelimme toisessa ostoskeskuksessa. Muutaman tunnin kuluttua palasimme takaisin jossa korjaaja ruuvaili viimeisiä ruuveja paikallee. Puhelimen latauspää oli siis hajonnut kiinan kopiojohtojen ansiosta ja samaan syssyyn vaihdettiin jo hieman säröillä ollut näyttö uuteen Lindan toiveesta. Korjaaja kertoi että oli huoltanut puhelimen tavallaan "jonon ohi" ja joutunut vaivaamaan jopa pomoaan puhelimen korjauksen suhteen joten ihan hyvää palvelua suomitytöt sai :D Testailujen jälkeen puhelin toimi moitteettomasti ja hintaa tälle korjaukselle tuli yhteensä 800 rämpylää eli n. 100€. 

 
Väsyneet mutta onneliset puhelinkorjausreissulaiset apureineen :D

Pitkä päivä takana mutta sunnuntai karma on varmasti nyt kääntynyt positiiviseksi! Tai ainakin näin me toivotaan katsotaan mitä uusi viikko tuo taas tullessaan! :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti